Kun auto yllättäen jättää tielle, mieleen herää nopeasti paljon kysymyksiä. Kokosimme yhteen tiepalvelusta useimmin kysytyt kysymykset ja vastaukset, jotka auttavat ymmärtämään, miten tilanne etenee ja mitä kannattaa ottaa huomioon.

1. Mitä tiepalvelu tarkoittaa?

Tiepalvelu tarkoittaa apua tien päällä tapahtuvissa ongelmatilanteissa, kuten auton rikkoutuessa, akun tyhjentyessä tai renkaan puhjettua. Palveluun voi kuulua esimerkiksi käynnistysapu, polttoaineen tuonti, oven avaus, renkaanvaihto tai hinaus.

2. Miten nopeasti apu saapuu?

Apu pyritään lähettämään paikalle mahdollisimman nopeasti. Saapumisaikaan vaikuttavat sijainti, sääolosuhteet ja liikennetilanne, mutta useimmiten palvelu ehtii perille lyhyessä ajassa.

3. Pitääkö tiepalvelun tilaamiseen valmistautua jotenkin?

Yleensä riittää, että kerrot sijaintisi mahdollisimman tarkasti ja kuvaat tilanteen selkeästi. Jos mahdollista, pidä puhelin lähellä ja varmista auton turvallinen sijainti odotuksen ajaksi.

4. Voiko tiepalvelu korjata vian paikan päällä?

Monet pienemmät viat, kuten tyhjentynyt akku tai puhjenneen renkaan vaihtaminen, saadaan korjattua tien päällä. Mikäli ongelma on suurempi, auto voidaan hinata korjaamolle.

5. Voiko palvelun tilata myös muulle kuin omalle autolle?

Kyllä voi. Jos esimerkiksi ystävän tai perheenjäsenen auto tarvitsee apua, tiepalvelu voidaan tilata paikalle sopimuksen mukaan.

6. Mitä teen odottaessani apua?

Tärkeintä on huolehtia omasta ja muiden tielläliikkujien turvallisuudesta. Aseta varoituskolmio paikalleen ja odota turvallisessa paikassa, jos mahdollista.

7. Voiko tiepalvelun maksaa paikan päällä?

Yleensä kyllä. Useimmat palveluntarjoajat tarjoavat maksuvaihtoehtoina kortti- ja mobiilimaksamisen.

8. Onko palvelu saatavilla ympäri vuorokauden?

Monet tiepalveluyritykset tarjoavat apua 24/7. Kannattaa kuitenkin varmistaa asia tilaushetkellä.